Typy opon w pojazdach do jazdy terenowej

Typy opon w pojazdach do jazdy terenowej

Od momentu wynalezienia (przeszło 100 lat temu) samochodu, błyskawicznie zrodziły się sporty używające ów wynalazek: gonitwy samochodowe i sporty ekstremalne lecz również ekspresowo ów wynalazek stał się narzędziem zarobkowania. No i oczywiście prędko trafił do armii.

Przed I Wojną Światową samochód był z reguły przedmiotem rozrywkowym dla bardzo majętnych osób. Taki stan rzeczy bardzo szybko się zmienił. Już w czasie pierwszej wojny automobile miały służbę na froncie. Nie były ona celowo przeznaczone do celów wojskowych, przeważnie przerabiane dla wojska. Przykładem tutaj mogą być samochody, jakie dzięki Marii Skłodowskiej-Curie walczyły na wojnie.

Maria Skłodowska-Curie

Autor: TNS Sofres
Źródło: http://www.flickr.com

Pani Maria już w 1916 roku wyruszyła razem ze swym zespołem przerobionym Citroenem z zamontowanym przenośnym urządzeniem rentgenowskim. Dość szybko armia francuska sformowała stały oddział pojazdów rentgenowskich. Inne wojska także – choć w mniejszym stopniu – wykorzystywały ten nowy wynalazek .

Początki były niełatwe. Nauki z I wojny spowodowały, że rozpoczęto pracować nad pojazdami przeznaczonymi dla wojska. Pierwszym z takich samochodów był samochód BRC-40, amerykański samochód napędzany na 4 koła. Zgodnie z zamówieniem potrzebne były specjalistyczne opony, które obecnie w skrócie nazywamy oponami 4X4. W sklepach z oponami możemy obecnie dostać kilka rodzajów tychże opon. Posiadają one symbole AT, MT, Extrem.

Opony 4X4 AT są przeznaczone do jazdy na każdych podłożach, począwszy od leśnych bezdroży, po drogi asfaltowe. Mają charakter całoroczny, i co bardzo istotne, najmniej ze wszystkich rodzajów opon podnoszą poziom spalania. Następny rodzaj ogumienia stosowany do samochodów terenowych, to opony 4X4 MT. Stosuje się je do jazdy po trudnym terenie, wystarczająco sprawdzają się w śniegu, nie najlepiej w mokrej glinie a najmniejsze właściwości przyczepne ma ten typ opon 4X4 na utwardzonych drogach. Ogólnie, to guma odrobinę bardziej wyspecjalizowana.

4x4 offroad

Autor: PrsF1
Źródło: http://www.flickr.com

Najbardziej specjalistyczna jest guma typu ekstrem. Przeznaczona jest do jazdy w lesie. Nie nadaje się do używania na asfalcie, bowiem bardzo szybko się w warunkach drogowych niszczy.

Identycznie dzieje się http://hurtopony.pl/rolnicze.htmlNa wybór ogumienia największy wpływ ma tutaj miejsce i typ wykonywanej pracy. Różnych opon rolniczych używać należy do prac na roli, a innych gdy ciągnik pracuje jest w lesie. Istotne jest to, że w przypadku opon rolniczych, gdy wystąpi kłopot z stabilnością ogumienia, trzeba je obciążyć cieczą lub też mieszaniną cieczy i płynu nie zamarzającego. hurtopony.pl/terenowe.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*